نشانی: تهران ، ولنجک میدان دانشجو، بلوار دانشجو، بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی ساختمان جنب شیرینی لادن پلاک 12 طبقه سوم واحد 3

شماره تماس : 26802246 021

رابطه پایدار

چگونه یک رابطه پایدار داشته باشیم؟

چگونه یک رابطه پایدار داشته باشیم؟

همه ما می‌خواهیم رابطه پایدار و سالمی داشته باشیم، اما به بسیاری از ما هرگز در مورد معنای واقعی آن آموزش داده نشده است. 

به عنوان یک درمانگر با بیش از سال‌ها تجربه کار با زوج ها، در اینجا نکات مهم من برای چگونگی داشتن یک رابطه خوب و سالم آورده شده است. کلید ارتباطی و فعال بودن است.

 همان‌طور که می‌دانید، رابطه پایدار  یک شبه اتفاق نمی‌افتند. آنها تعهد، سازش، بخشش و مهم‌تر از همه تلاش لازم دارند. در این مطلب قصد داریم درباره نکاتی که درباره رابطه سالم و داشتن رابطه پایدار بیشتر بدانیم.

فهرست مطالبی که در این مقاله می خونید

چیزهایی که باید درباره رابطه پایدار بدانید

به  اعتماد، صمیمیت عاطفی و مهارت های ارتباطی خوب در رابطه بیشتر اهمیت دهید. با شریک زندگی خود صادق و راستگو باشید، سوالات زیادی بپرسید و حتما به حرفای او گوش دهید.

برای قرارها و سایر فعالیت های سرگرم کننده وقت بگذارید. زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید، فعال باشید و از محبت فیزیکی فراوان استفاده کنید.

منصفانه تلاش کنید و تعارضات را با احترام حل کنید تا با هم به جلو حرکت کنید. برای به حداقل رساندن تعارض، نیازها و مرزهایی را با شریک زندگی خود تعیین کنید.

نکات مهم برای داشتن یک رابطه پایدار

1- یک ارتباط عاطفی قوی ایجاد کنید.

با شریک زندگی یا پارتنر خود ارتباط قوی عاطفی ایجاد و حفظ کنید. حفظ یک ارتباط عاطفی عمیق با شریک زندگی خود باعث می‌شود که آنها احساس کنند که دوستش دارند و اطمینان حاصل کنید که آنها همین کار را برای شما انجام می‌دهند. 

عمیق‌ترین احساسات خود را به صورت کلامی به شریک زندگی خود بگویید و به او بگویید که دوستش دارید. هر چه بیشتر افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارید، هر دو احساس درک و احساس رضایت بیشتری خواهید داشت.

یک رابطه سالم رابطه‌ای است که در آن هر دو طرف با هم ارتباط برقرار می‌کنند، احساسات خود را به اشتراک می ‌ذارند و به یکدیگر احترام می‌گذارند، بدون عدم تعادل قدرت.

با این حال، شریک زندگی‍تان هرگز نباید به شما فشار بیاورد که در مواقعی که آمادگی ندارید شما را وادار کند که به حرف‌ها و احساساتش گوش دهید، حتما باید در زمان مناسب که دو طرف آمادگی و حوصله دارند حرف‌های مهم زده شود.

قدردانی نیز مهم است. قدردانی از شریک زندگی خود را عادت روزانه خود کنید! از او تعریف کنید و وقتی کاری برای شما انجام می‌دهد از او تشکر کنید.

2- صریح و صادقانه ارتباط برقرار کنید.

شریک زندگی شما ذهن خوان نیست، بنابراین آنچه را که نیاز دارید به او بگویید. هنگامی که با شریک زندگی خود صحبت می‌کنید، صادقانه در مورد آنچه شما را آزار می‌دهد و از آنچه لذت می‌برید صحبت کنید. در مورد خواسته‌ها و نیازهای عاطفی خود دقیق باشید.

بین صداقت و انتقاد تفاوت وجود دارد. از انتقاد کردن از شریک زندگی خود بپرهیزید، چه در چهره او و چه در مقابل دیگران. کلمات خود را سازنده بیان کنید و همیشه محترمانه رفتار کنید.

اگر چیزی شما را آزار می‌دهد، آن را به آرامی اما قاطعانه بیان کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: “من تو را خیلی دوست دارم، اما گاهی اوقات وقتی به خانه‌ای کثیف می‌آیم، احساس ناامیدی می‌کنم. آیا می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم؟”

از شریک زندگی خود سؤالات باز بپرسید تا آن‌ها نیز بتوانند آزادانه خود را بیان کنند.

3- شنونده فعالی باشید

گوش دادن به یکدیگر باعث می‌شود احساس ارزشمندی کنید و همدیگر را بهتر و بیشتر درک کنید. ارتباط یک راه دو طرفه است! وقتی همسرتان صحبت می‌کند، توجه کامل خود را به او معطوف کنید. 

فعالانه گوش دهید و آنچه را که می‌گوید به خاطر بسپارید. ارتباط چشمی ثابتی داشته باشید و از قطع کردن صحبت آن‌ها خودداری کنید.

با ایجاد صدایی کوچک و اطمینان ‌بخش مانند «مهم» یا گفتن «ادامه بده»، تأیید کنید که در حال گوش دادن هستید.

با بازتاب دادن کلمات به همسرتان نشان دهید که او را درک می کنید. به عنوان مثال، اگر او  در مورد یک درگیری در محل کار به شما می‌گوید، می‌توانید بگویید: “به نظر می‌رسد کار در حال حاضر برای شما واقعاً خسته کننده است.”

به زبان بدن همسرتان را توجه کنید تا بفهمید چه احساسی دارد. اگر بدخلق یا خسته به نظر می‌رسد، روی ایجاد احساس بهتر در او تمرکز و تلاش کنید!

4- انتظارات و حد و مرزها را تعیین کنید.

مرزها باعث می‌شود که شریک زندگی شما از آنچه در یک رابطه پایدار  نیاز دارد آگاه شود. مرزها و پارامترهای شخصی را برای رابطه پایدار خود تعیین کنید. 

هر حد و مرز یا انتظاری را، برای شریک خود توضیح دهید و  با هم درباره آن صحبت کنید. با بیان چنین حد و مرزهایی از اختلافات جلوگیری می‌‌شود و اگر کسی از این خط عبور کرد، مبنایی برای گفتمان خواهید داشت.

مرزها می‌توانند شخصی، اجتماعی، مالی یا جنسی باشند. به عنوان مثال، ممکن است به شریک زندگی خود توضیح دهید که برای زمان با کیفیت با او ارزش قائل هستید،

 اما حداقل به یک شب در هفته برای گذراندن با دوستان نیاز دارید.

در یک رابطه پایدار ، هیچ یک از طرفین نباید سعی کند دیگری را کنترل کند. به مرزهای شریک زندگی خود احترام بگذارید و مطمئن شوید که او همین کار را برای شما انجام می‌دهد.

از بالا بردن استانداردهای خود برای یک رابطه نترسید! بدانید که در رابطه چه می‌خواهید. شما لایق شریکی هستید که به شما و نیازهای شما احترام بگذارد.

5- نیازهای شریک زندگی خود را درک کنید.

وقتی نیازهای یکدیگر را اولویت بندی کنید، روابط رضایت بخش‌تر می‌شوند. شما باید انتظارات و مرزهای شریک خود را درک کنید، همان‌طور که آنها باید به شما احترام بگذارند. 

احترام گذاشتن به مرزهای شریک زندگی‌تان نشان می‌دهد که به او اعتماد دارید تا مستقل عمل کند بدون اینکه به شما خیانت کند.

مرزهای مشترک شامل درک انتظارات و محدودیت‌های شریک زندگی خود در صمیمیت، نمایش عمومی محبت و رازداری است.

6- برای حفظ و بقای اعتماد در رابطه تلاش کنید

اعتماد، کلید یک رابطه طولانی، سالم و شاد است. با شریک زندگی خود در مورد اعتماد و معنای آن برای شما صحبت کنید. 

چه چیزی را نقض اعتماد می‌دانید؟ 

آیا تعریف شما از اعتماد با تعریف او متفاوت است؟ 

هنگامی که بدانید هر دوی شما به چه چیزی نیاز دارید، روی ایجاد اعتماد تمرکز کنید. به وعده‌های خود عمل کنید، در مواقع ضروری در کنار شریک زندگی خود باشید و مرزهای او را همیشه رعایت کنید.

صراحت و صداقت نیز برای ایجاد اعتماد حیاتی است، که دلیل دیگری است که شما و شریک زندگیتان باید آنها را با یکدیگر تمرین کنید.

7- زمان با کیفیتی را با یکدیگر بگذرانید.

از قرارها و فعالیت‌ها به عنوان یک زوج لذت ببرید تا احساس کنید با شریک زندگی خود ارتباط برقرار می‌کنید. 

حتی اگر برای مدت طولانی با هم بوده‌اید، برنامه ریزی فعالیت ها با همسرتان ضروری است. هر هفته 1 شب را به عنوان “شب قرار ملاقات” اختصاص دهید و به کارهای سرگرم کننده‌ای فکر کنید که هر دو از آنها لذت می‌برید. 

اشکالی ندارد که چند شب را در خانه بگذرانید، اما مطمئن شوید که کارهایی را انجام دهید که شما را به بیرون از شهر می‌برد.

شب‌های قرار می‌تواند هر چیزی باشد که به نظر شما سرگرم کننده (و عاشقانه) باشد. به عنوان مثال، می‌توانید با هم آهنگ گوش دهید، بولینگ بروید، به رستوران مورد علاقه‌تان بروید، یا با هم پیاده روی کنید.

زندگی گاهی اوقات شلوغ می‌شود، به خصوص اگر کار یا بچه ها درگیر باشند. اگر قرارهای هفتگی در حال حاضر امکان پذیر نیست، به جای آن قرارهای ماهانه را برنامه ریزی کنید.

همچنین سعی کنید کارهای خانه را با هم انجام دهید.

 این نباید جایگزین قرارها یا فعالیت‌های اوقات فراغت شود، اما راه خوبی برای گذراندن وقت با کیفیت با شریک زندگی‌تان است و در عین حال اطمینان حاصل می‌کنید که مسئولیت‌ها را به اشتراک می‌گذارید.

8 – چیزهای جدید را امتحان کنید و یکدیگر را غافلگیر کنید.

روابط می‌تواند به سرعت تبدیل به یک امر عادی شود، بنابراین با فکر کردن به راه‌های سرگرم کننده و خلاقانه برای غافلگیری شریک زندگی خود، جرقه را ادامه دهید. 

یک هدیه کوچک یا یک قرار عاشقانه می‌تواند یک اتفاق قشنگ باشد. کارهای جدید که دو نفرتان دوست دارید را انجام دهید.

برای مثال، اگر هر دوی شما در مورد اینکه یادگیری تیراندازی با کمان چقدر لذت بخش است، صحبت کرده‌اید، شما و شریک زندگی تان را برای درس ثبت نام کنید!

 اگر در مورد تعطیلات بعدی خود صحبت کرده اید، جایی را پیشنهاد دهید که هیچ کدام از شما قبلاً نبوده‌اید.

برای غافلگیری حتما نباید یک حرکت بزرگ و گران قیمت انجام دهید. می‌تواند پختن غذای مورد علاقه همسرتان، خرید خوراکی مورد علاقه او بعد از کار و … باشد.

9- صمیمیت را زنده نگه دارید.

یک رابطه عاشقانه سالم نیاز به لمس و محبت فیزیکی دارد. برای شروع تماس فیزیکی و ایجاد صمیمیت در رابطه پایدار ، نکته‌ای را مشخص کنید.

 این می‌تواند در آغوش گرفتن روی کاناپه، گرفتن دست در حین حضور در جمع، در آغوش گرفتن بیشتر آنها یا بوسیدن باشد.

 با شریک زندگی خود در مورد رابطه جنسی صحبت کنید. اگر آرزو دارید که زندگی جنسی خود را پرورش دهید، در مورد خواسته های خود صادق باشید.

درباره ترجیحات، انتظارات، خواسته‌ها و محدودیت‌های خود را در مورد رابطه پایدار  جنسی با همدیگر صحبت کنید. هنگامی که شما و همسرتان نیازهای یکدیگر را درک کنید، داشتن یک زندگی جنسی رضایت بخش آسان‌تر می‌شود.

روابط سالم و پایدار تماما به احساس نزدیکی به شریک زندگی، هم از نظر عاطفی و هم از نظر فیزیکی بستگی دارد.

 اگر احساس می‌کنید بین شما فاصله وجود دارد، حتما باید درباره آن وقت بگذارید و بالغانه صحبت کنید.

10- اختلافات را با احترام حل کنید.

اختلاف و تعارض طبیعی است و برخورد محترمانه با آن رابطه پایدار شما را تقویت می‌کند. هر زمان که دعوا می‌کنید، مطمئن شوید که منصفانه می‌جنگید: روی مشکلی که در دست دارید تمرکز کنید و از سرزنش یا بدگویی اجتناب کنید. 

از جملات مستقیمی استفاده کنید تا به شریکتان با آرامش بگویید که خودتان چه احساسی دارید بدون اینکه به او احساس حمله یا دعوا دست دهد،  با هم برای سازش و حل تعارض به روشی که هر دو با آن موافق هستید، همکاری کنید

از شریک زندگی خود سؤالات شفاف بپرسید تا نظر او را بدانید. بگویید، “راه حل ایده آل برای تو چه خواهد بود؟” یا “به نظر تو چگونه می‌توان با این موضوع برخورد کرد؟”

یک جمله مستقیم این است: «وقتی قرار داریم و تو دیر می‌آیی، احساس ناراحتی می‌کنم» به جای گفتن «همیشه دیر می‌آیید!»

در طول مشاجره، رفتاری آرام داشته باشید. نفس عمیق بکشید، سرعت سخنرانی خود را کم کنید تا زمانی برای فکر کردن داشته باشید و از درخواست یک استراحت موقت نترسید تا بتوانید خنک شوید.

پاک کردن صورت مسئله و حل نکردن درگیری‌ها هرگز رابطه سالمی را شکل نمی‌دهد. شما ممکن است از یک بحث دوری کنید، اما منبع مشکلات شما حل نشده باقی خواهد ماند.

 با شریک زندگی خود برای حل مشکلات صحبت کنید نه اینکه اجازه دهید مشکلات مخفی بمانند.

11- عذرخواهی کنید و یکدیگر را ببخشید.

عذرخواهی و بخشش قلبی، اعتماد بیشتری را بین شما تقویت می‌کند. تشخیص دهید که چه زمانی در اشتباه هستید و از شریک زندگی خود عذرخواهی کنید.

 مشخص باشید؛ اشتباه خود را بپذیرید و احساس کنید که شریک زندگی تان چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید تا مسائل را اصلاح کنید. 

اگر هر دوی شما کار آزاردهنده‌ای انجام داده‌اید، برداشتن اولین قدم باعث می‌شود که شریک زندگی‌تان هم از این کار پیروی کند و عذرخواهی کند.

بسیار مهم است که در صورت عذرخواهی شریک زندگی خود را ببخشید، همانطور که می خواهید او شما را ببخشد.

 احساسات منفی خود را بپذیرید و سپس با بخشیدن شریک زندگی خود، آنها را رها کنید.

کینه ها را رها کنید؛ نگه داشتن آن‌ها فقط مشکل را بدتر می‌کند. اگر شریک زندگی شما ماه‌ها پیش کاری انجام داده، او را به خاطر آن ببخشید و ادامه دهید. 

از کارهایی که در گذشته انجام داده‌اید، علیه هم استفاده نکنید.

یاد بگیرید که قدر تفاوت‌های خود را بدانید. این تفاوت‌ها رابطه را پویا و جالب می‌کند. لازم نیست در مورد همه چیز به توافق برسید، تا زمانی که یکدیگر را درک کنید.

12- پذیرای تغییر باشید

رشد و تغییر متقابل نشانه‌ای مطمئن از یک رابطه پایدار  است. تغییر به عنوان بخش طبیعی از زندگی اتفاق می‌افتد و روابط نیز تکامل می‎یابد.

 به هر مانع یا تغییر عمده به عنوان فرصتی برای تقویت رابطه خود با شریک زندگی‌تان نگاه کنید و اجازه ندهید ترس‌هایتان مانع شما شود. 

تغییرات را در آغوش بگیرید و روی رشد با شریک زندگی خود در طول فراز و نشیب‌های رابطه پایدار  خود تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که فراز و نشیب در یک رابطه طبیعی است. شریک زندگی خود را به خاطر مشکلاتتان سرزنش نکنید. با هم به سعی کنید تا راه حلی برای مشکلات بیابید.

اگر تغییرات در رابطه شما بیش از حد طاقت فرسا است که نمی‌توانید به تنهایی از پس آن برآیید، از کمک گرفتن با هم نترسید.

می‌توانید با یک فرد معتمد یا یک زوج درمانگر مشورت کنید.

13- روابط بیرونی با دوستان و خانواده را تقویت کنید.

حفظ سایر روابط با دوستان و خانواده، به شما کمک می‌کند هویت خود را حفظ کنید. داشتن یک رابطه به این معنی نیست که فقط تمام زمانتان را برای شریک زندگی خود بگذارید. 

بین زمانی که با هم سپری می‌کنید با زمانی که جدا می‌گذرانید تعادل برقرار کنید. با دوستان خود بیرون بروید، وقت خود را با خانواده بگذرانید و با سرگرمی‌های شخصی خود درگیر شوید. 

شریک زندگی خود را به انجام همین کار تشویق کنید! به این ترتیب زمانی که با هم می‌گذرانید بسیار با ارزش‌تر است.

14- یاد بگیر اول خودت رو دوست داشته باشی

مثبت اندیشی و عشق به خود، افرادی را جذب می‌کند که همین کار را برای خود انجام می‌دهند. وقتی برای خود ارزش قائل هستید، به احتمال زیاد به استانداردها و انتظارات خود پایبند می‌مانید و به دنبال شریکی می‌گردید که لیاقتتان را داشته باشد! 

با تکرار جملات تاکیدی مثبت، تصدیق و قدردانی از نقاط قوت و انجام کارهایی که به شما احساس خوبی می‌دهد، یاد بگیرید که خود را دوست داشته باشید.

اگر با قدردانی از خودتان مشکل دارید، سعی کنید تمام ویژگی‌های مثبت خود را فهرست کنید. 

چه کاری را خوب انجام می دهید؟ بزرگ‌ترین مهارت شما چیست؟ اگر دوستانتان شما را توصیف کنند، می‌گویند بهترین ویژگی شما چیست؟

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری مطلب: