نشانی: تهران ، ولنجک میدان دانشجو، بلوار دانشجو، بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی ساختمان جنب شیرینی لادن پلاک 12 طبقه سوم واحد 3

شماره تماس : 26802246 021

عزت نفس

ریشه‌یابی عزت نفس

عزت نفس فردی، اجتماعی (چیستی، ریشه یابی، روش ها)

عزت نفس

حتم دارم که با هرسطح از سواد روانشناسی شما هم راجع به عزت نفس زیاد شنیده‌اید، اما هیچوقت می‌دانستید که جامعه هم می‌تواند عزت نفس داشته باشد؟ آیا می‌دانستید  عزت نفس، هرجامعه‌ای را هم می‌شود مثل عزت نفس آدم‌ها اندازه گرفت؟ میدانم که تعجب کرده‌اید و این موضوع برایتان جالب است پس بیاید در ابتدا سری به مطالب عمومی‌تر در رابطه با عزت نفس بزنیم و سپس اصل مطلب یعنی عزت نفس اجتماعی1 را بررسی کنیم.

وجود2 هرانسان دارای سه بخش می‌باشد هم ریشه : روح3، جسم4 و روان5 و بدون شک هر انسانی با هوش متوسط می‌داند همان‌طور که برای وضعیت جسمانی خود وقت می‌گذارد و به تغذیه و ورزش اهمیت می‌دهد لازم است که برای سلامت روان خود نیز اهمیت قائل شود. برای رسیدن به سلامت روان ملزم است مولفه‌های اصلی سلامت روان را بشناسیم و بصورت یکی یکی برروی آن‌ها کار کنیم تا در نتیجه تک تک این مولفه‌ها و عناصر بتوانند برروی یکدیگر اثر بگذارند و ما را به یک روان سلامت برسانند.

یکی از مولفه‌های اصلی در روانشناسی که می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ی بر سلامت روان افراد داشته باشد  مولفه عزت نفس می‌باشد. بعد از مطالعه این مقاله در رابطه با سوال‌های ذکر شده اطلاعات مفیدی بدست خواهید آورد.

 

  • تعریف درست عزت نفس چیست؟
  • عزت نفس سالم و پایدار چیست؟
  • عزت نفس روی چه چیزهایی تاثیر می‌گذارد؟
  • برای پرورش عزت نفس چه کارهایی میشه کرد؟
  • عوامل کاهش عزت نفس چیست؟
  • عزت نفس سالم6 در مقابل اختلال عزت نفس به چه معناست ؟
  • علت اختلال در عزت نفس چیست؟
  • برای عزت نفس پایین چه مثال هایی می شود زد ؟
  • ارتباط عزت نفس پایین با مشکلات جسمیانی و سلامتی بدن دارد ؟
  • تفاوت عزت نفس7 و اعتماد به نفس 8چیست ؟
  • عزت نفس اجتماعی به چه معناست ؟ و دقیقا به چه صورت عزت نفس اجتماع را میشود اندازه گیری کرد و پرورش داد ؟

 

1.social self-esteem 2.wholeness 3.soul 4.body 5.mind 6.healthy self-estem 7.self-steem 8.self confidence

فهرست مطالبی که در این مقاله می خونید

عزت نفس چیست؟

همان‌طور که از اسمش پیداست عزت نفس یعنی عزیز دانستن نفس: یعنی محترم دانستن و محترم داشتن خویشتن. عزت نفس هر یک از ما یعنی باوری که از خودمان  روبه روی آیینه داریم و مقدار ارزشی که در واقعیت و نه در شعارهای بیرونی یا توهمات درونی برای خودمان قائل هستیم. بنابراین برای تغییر در عزت نفس لازم است باورهای زیربنایی و عقایدمان در رابطه با خودمان را تغییر بدهیم که کاری است دشوار اما شدنی.

عزت نفس چیست

برای اکثر ما پیش آمده است که در لحظه‌های سخت زندگی به شدت از خودمان انتقاد کنیم یا تمام مدت در مورد خودمان قضاوت‌های منفی داشته باشیم: برایمان پیش آمده است که بخاطر یک اشتباه ماه‌ها و شاید سال‌ها خودمان را سرزنش کرده باشیم و تقربیا همیشه و در همه‌ی روابط از درون احساس بی‌ارزشی کنیم. این موارد اگر بشدت و یا تقریبا همیشه در وجود من و شما تکرار شود، احتمالا به این معناست که عزت نفسمان مشکلات جدی دارد و باید کمر همت ببندیم و درستش کنیم.

عزت نفس سالم و پایدار یعنی چی؟

عزت نفس سالم یعنی عزیز دانستن خودمان بشکل درست و اصولی. یعنی با وجود ناملایمات زندگی و یا حتی اشتباهات بزرگ، نسبت به اصل وجود خودمان شک نکنیم و نسبت به خودمان مثبت بی‌اندشیم. هنگامی که بتوانیم با وجود خطاها و شکست‌های بشری به توانایی‌ها و شایستگی‌هایمان افتخار کنیم و آن‌ها را به زبان آوریم، بطور سالمی دارای عزت نفس هستیم. کسی که عزت نفس سالمی دارد نسبت به اکثر افراد جامعه انسان امیدوارتری است و نسبت به مشکلات روزگار تاب آوری بالاتری نیز دارد.

جالب است بدانید هم ریشه که عزت نفس فقط به افکار مربوط نمی‌شود و به احساساتی که در رابطه با  خودمان هم داریم و حتی رفتارهای روزمره‌مان هم کاملا  مرتبط است. افرادی که از عزت نفس سالم برخوردار هستند، نوعی شادی اصیل دارند که بر اهداف و روابطشان تاثیر می‌گذارد و آنها را ناخودآگاه موفق می‌کند.

هنگامی که به عزت نفس پایدار اشاره می‌شود معمولا برداشت افراد این‌گونه است که منظورمان افرادی هستند که همیشه عزت نفس خودشان را بالا نگه می‌دارند، این درست نیست. عزت نفس هم مثل اکثر مولفه‌های دیگر سلامت روان یک پدیده ایستا و ثابت نیست و در تمام افراد نوساناتی دارد، حتی قدرتمندترین افراد هم در شرایط خیلی خاص و ویژه زندگیشان ممکن است ضمام عزت نفسشان را هم از دست بدهند و طوری رفتار کنند که خودشان هم باورشان نشود که چرا انقدر ضعیف عمل کردند.

وقتی میگوییم عزت نفس پایدار به این معنی نیست که انسان‌هایی وجود دارند که همیشه در حالت بالای عزت نفس هستند و هیچ چیزی نمی‌تواند آنها را خراب یا مختوش کند بلکه منظورمان این است که کسی که عزت نفس سالم و پایداری را در خودش پرورش داده ممکن است که در ناملایمات آن را از دست بدهد و یا بطور خیلی زیادی مقدار عزت نفسش کاهش پیدا کند اما همین آدم دوباره می‌تواند بعد از بحران به وضعیت قبلی عزت نفس‌اش برگردد.

اتفاق‌های دردناکی مثل جدایی، ورشکستگی، زلزله، سیل، فوت عزیزان، بودن در خانواده‌های نابه‌سامان و پر از خشونت و … اتفاق‌هایی هستند که ممکن است وقتی در یک لحظه‌هایی برای ما پیش می‌آیند، ما را دچار حال بد کنند و عزت نفسمان را به طور موقتی از ما بگیرند . اما دقیقا تفاوت در همین جا است، کسی که عزت نفس خود را بطور پایدار پرورش نداده باشد وقتی درگیر یک رویداد آسیب‌زا و یک رویداد تروماتیک شود ( برای آشنایی دقیق با مفهموم تروما  به مقاله تراما چیست؟ دکتر بیتا حسینی مراجعه فرمایید )

دیگر هیچوقت آدم قبلی نمی‌شود و آدمی می‌شود که به مراتب از آدم قبلی ضعیف‌تر است اما شخصی که عزت نفس سالم و پایدار را در خودش پرورش داده است هنگامی که در بحران‌های مهم زندگی قرار می‌گیرد برای مقطعی آن را از دست می‌دهد اما به اصل خودش برمی‌گردد، به قول معروف کسی که عزت نفس سالم و پایدار دارد ممکن است در سختی‌ها از اسب بیوفتد اما به اصل خودش برمی‌گردد.

فردی که عزت نفس سالم و پایدار دارد هنگامی که درگیر ماجرایی سخت می‌شود بجای سرزش خودش و یک عمر افسرده بماند، به دنبال علت‍‌های اساسی در درون و بیرون خودش می‌گردد و بعد از پیدا کردن عواملی سبب ماجرای تلخ شدند شروع به درمان آن‌ها اول در درون خودش و سپس در دنبای بیرون.

چنین فردی چون به ارزش و عمق وجود خودش آگاهی دارد و می‌داند حتی اگر اشتباه هم بکند باز هم ارزشمند هست، بنابراین می‌تواند با عزت نفس سالم و پایدار همواره به جنگ بی احساسی و بی ارزشی و ناامیدی برود و بر اثر درس گرفتن از ماجراهایی که در زندگی برایش پیش می آید آرام آرام خودش را ارتقا دهد و حتی در دل بحران‌ها و طوفان‌های زندگی هربار قدم‌های وجود خودش را استوارتر کند.

بنابراین فردی که عزت نفس سالم و پایدار دارد بعد از عبور از بحران‌ها احساس بهتری به خودش پیدا می‌کند و مدام با خودش تکرار میکند که این من بودم که از پس اون ماجرا براومدم، نشکستم و تونستم بلند بشوم و از خود موجود بهتری بسازم، اما شخصی که عزت نفس شکننده دارد و در مورد عزت نفس خودش تلاشی نکرده است بعد از هر رویداد سخت افسرده‌تر و افسرده‌تر می شود و احساس درونی ناتوانی و بی ارزشی‌اش بعد از هر بحران بیشتر می‌شود و انقدر این چرخه ادامه پیدا می‌کند تا او در یک افسردگی اساسی گرفتار می‌شود و بطور کلی احساس می‌کند که در مقابل سختی‌های زندگی هیچ قدرت و هیچ کنترلی ندارد.

 

عزت نفس بر روی چه چیزهایی موثر است؟

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که هنگامی که عزت نفس سالمم و پایداری داریم بطور عمومی احساس مثبتی به خودمان داریم و چون حس خوبی به خودمان داریم این حس خوب در تمام جنبه‌های زندگی ما اثرگذار است

یعنی حتی در روابط عاطفی حتی اگر بهمون خیانت شود بعد از عبور از بحران ما احساس خوبی به خودمان داریم، اگر فرزندانمان به ما بی‌ا‌حترامی کنند به شدت بهم نمی‌ریزیم چون احساس خوبی که به خودمان داربم به دادمان می‌رسد حتی اگر دچار ورشکستی یا بحران اخراج شویم باز هم احساس خوبی که داریم نسبتا پایدار میماند و به دادمان میرسد.

 

  • خودتان را بیشتر دوست دارید
  • برای خودتان بیشتر ارزش قائل هستید
  • می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید و خود را اثبات کنید
  • نقاط قوت خود را می‌شناسید
  • نسبت به خود مهربان می‌شوید
  • اشتباهات خود را سرزنش نمی‌کنید
  • زمان بیشتری به خود اختصاص می‌دهید
  • باور بیشتری نسبت به خود دارید

عوامل کاهش عزت نفس از چه قرار است؟

هر فردی با توجه به قصه زندگی  و نقشه‌ای که در مسیر زندگی اش داشته است می‌تواند عوامل و دردهای مختلفی را تجربه کرده باشد. بنابراین هیچ دو انسانی نیستند که مشکلاتی که روی عزت نفس آن‌ها تاثیر منفی گذاشته باشد دقیقا یکسان باشد اما می‌توانیم به عوامل کلی و اشتراکی اشاره کنیم که تقریبا در اکثر انسان‌ها تعدادی از آنها بر عزت نفسشان تاثیر منفی گذاشته و عزت نفس آنها را تخریب کرده. برخی از این موارد عبارت اند از:

  • در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفتن والدین ( از نظر کلامی، تنبیه جسمی، تنبیه احساسی و هیجانی )
  • از دست دادن شغل بطور ناگهانی و احساس بی کفایتی در رقابت با همسالان
  • مورد تبعیض شدید بودن در خانواده اصلی در مقایسه با خواهرها و برادرها
  • تجربه تعصب شدید در تربیت (یکی از والدین اعتقاداتی داشته باشند که بجای کمک به فرزندان در کشف و درک اعتقادات خودشان آنها را مجبور به پذیرش برخی عقاید کنند)
  • داشتن مشکلات جسمانی از کودکی یا در بزرگسالی براثر یک سانحه ( که شخص خود را ضعیف تر و ناتوان تر از دیگران می‌داند )
  • تجربه مشکلات روحی
  • تجربه جدایی یا طلاق
  • مشکلات مالی
  • نگرانی درباره ظاهر بدن
  • بطور مداوم در معرض فشارهای مالی و مشکلات مربوط به مسکن یا خودرو و یا غیره بودن
  • تجربه مسائل دردناک عاطفی و عشقی ( ماندد طرد، خیانت و طلاق )
  • تجربه مکرر مشکلات شغلی همانند اخراج، ورشکستگی و بیکاری های طولانی مدت

کمبود عزت نفس

موارد اشتراکی که به آن اشاره شد ممکن است در زندگی شما تجربه نشده باشد اما نکته مهمی که وجود دارد این است که فردی که عزت نفس سالم دارد و یا قصد پرورش آن را در درون خود دارد، بجای بهانه آوردن و تمرکز مدام برروی اینکه این عوامل باعث شده است که عزت نفس نداشته باشم، به دنبال راه حل می‌گردد.

همانطور که گفته شد افرادی که عزت نفس سالم و پایدار دارند این است که بجای بهانه تراشی و غرق مشکلات ماندن ذهن خود را به گونه ای پرورش داده اند که بدنبال راه حل باشند نه تمرکز بر دشواری‌ها.

 

برای بهبود و پرورش عزت نفس چه کارهایی می‌شود انجام داد؟

نظر به اهمیت بسیار بالای مقوله عزت نفس در میانه عناصر سلامت روان، توصیه می‌شود که جهت پرورش عزت نفس حتما از تکنیک‌ها و روش‌های متخصصین برتر سلامت روان در این زمینه استفاده شود. اما در این گفتار و در حجمی که این نوشتار اجازه می‌دهد می‌توان به موارد زیر در جهت پرورش عزت نفس اشاره کرد.

در این زمینه شخصا (دکتر بیتا حسینی) پرسشنامه‌ای برای شما طراحی کردم که از طریق وقت گذاشتن بر روی آن پرسشنامه به سادگی متوجه می‌شوید که مشکل اساسی شما در زمینه عزت نفس در کدام لایه‌ها می‌باشد و به همین دلیل روش کار کردن شما بر روی عزت نفستان مشخص می‌شود و از سردرگمی که شاید سال‌ها در این زمینه داشتید، رها می‌ شوید . لینک پرسشنامه می آید پرسشنامه لایه ها

  • ابتدا به سراغ نقاط قوت خود بروید، به دنبال چیزهای که در آن‌ها خوب هستید و مهارت دارید بروید که با انجام دادن آن‌ها حالتان بهتر می‌شود.
  • اتفاقات مثبت هرچند کوچک را جشن بگیرید.
  • هر دستاوردی داشتید برای خودتان آن را جشن بگیرید.
  • با هر فکر منفی خود مبارزه کنید و آن را به چالش بکشید.
  • به چیزهایی که توانایی تغییر آن‌ها دارید فکر کنید.
  • نگران چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید، نباشید.
  • کمال‌گرایی کنار بگذارید؛ از تلاش برای انجام کامل کارها خودداری کنید.
  • کارهایی که دوست دارید را انجام دهید.
  • با افراد با عزت نفس سالم در ارتباط باشید.
  • برای کمک کردن به افراد داوطلب شوید.
  • ورزش کنید.

چه عواملی در کم کردن و کم نگه داشتن عزت نفس دخیل هستند؟

  • منفی بافی و انتقاد از خود و نادیده گرفتن بخش‌های مثبتی که در زندگی انجام داده‌اید
  • تمرکز روی نقاط منفی و ندیدن مثبت‌ها
  • سرزنش کردن شدیدخود پس از اشتباه های طبیعی بشری 
  • مقایسه دائم خودتان با بخش‌هایی از دیگران که در آن از شما بهتر است (هیچ انسانی در تمام زمینه از دیگران بهتر نیستن و افرادی که عزت نفس پایین دارند مدام با بخش های ناداشته خودشان را با بهترین بخش های دیگران مقایسه میکنند و این مقایسه اشتباه آنها را مدام در یک چرخه منفی با عزت نفس پایین نگه میدارند)
  • فکر اینکه لیاقت لذت بردن را ندارید.
  • عدم پذیرش تعارف ها و تحسین هایی که دیگران از شما میکنند (حتی وقتی کسی به شما میگن چقدر زیبایی میگی نه بابا! در حالیکه لازمه بگی مچکرم )
  • اهمیت دادن جدی به تایید نشدن یا انتقاد شدن از سوی دیگران ( انسانی که ارزش‌های شخص خودش را پیدا کرده و شیوه‌های پرورش شادمانی در درون خودش را کشف و زندگی می‌کند معمولا نسبت به انتقادها و تایید نشدن‌هایی که دیگران به او ابراز می‌کند خیلی حساس نیست چرا؟ چون تایید را از درون خودش می‌گیرد)
  • ترس از شکست
  • اجتناب از چالش‌ها
  • احساس غمگینی
  • احساس افسردگی
  • احساس اضطراب
  • احساس مداوم شرم
  • احساس بی‌ارزشی

عزت نفس سالم در مقابل اختلال عزت نفس

  • منفی بافی و انتقاد از خود و نادیده گرفتن بخش‌های مثبتی که در زندگی انجام داده‌اید
  • تمرکز روی نقاط منفی و ندیدن مثبت‌ها
  • سرزنش کردن شدیدخود پس از اشتباه های طبیعی بشری 
  • مقایسه دائم خودتان با بخش‌هایی از دیگران که در آن از شما بهتر است (هیچ انسانی در تمام زمینه از دیگران بهتر نیستن و افرادی که عزت نفس پایین دارند مدام با بخش های ناداشته خودشان را با بهترین بخش های دیگران مقایسه میکنند و این مقایسه اشتباه آنها را مدام در یک چرخه منفی با عزت نفس پایین نگه میدارند)
  • فکر اینکه لیاقت لذت بردن را ندارید.
  • عدم پذیرش تعارف ها و تحسین هایی که دیگران از شما میکنند (حتی وقتی کسی به شما میگن چقدر زیبایی میگی نه بابا! در حالیکه لازمه بگی مچکرم )
  • اهمیت دادن جدی به تایید نشدن یا انتقاد شدن از سوی دیگران ( انسانی که ارزش‌های شخص خودش را پیدا کرده و شیوه‌های پرورش شادمانی در درون خودش را کشف و زندگی می‌کند معمولا نسبت به انتقادها و تایید نشدن‌هایی که دیگران به او ابراز می‌کند خیلی حساس نیست چرا؟ چون تایید را از درون خودش می‌گیرد)
  • ترس از شکست
  • اجتناب از چالش‌ها
  • احساس غمگینی
  • احساس افسردگی
  • احساس اضطراب
  • احساس مداوم شرم
  • احساس بی‌ارزشی

علت پیدایش اختلال در عزت نفس چیست؟

عزت نفس پایین از تجربیات دوران کودکی حاصل می‌شود؛ این تجربیات می‌تواند در خانواده، در مدسه و غیره باشد.

خانواده، جایی که کودک رشد کرده، یاد گرفته و تجربه می‌کند، تاثیر شگرفی در سلامت روان کودک و تاثیرات آن در بزرگسالی دارد. سلامت پدر و مادر ضامن سلامت فرزند است.

زندگی کردن و رشد در یک خانواده ناکارآمد می‌تواند تاثیرات منفی در بزرگسالی به جای بگذارد. از جمله اثرات آن می‌توان به وابستگی، جدی نگرفتن شدن از سمت خانواده نام برد زیرا والدین اکثرا در این خانواده‌ها، اعتمادبنفس پایینی دارند، مهارت‌های ارتباطی خوبی ندارند و قابلیت حل مشکلات و تعارضات را ندارند. اکثر این افراد دارای الگوی کنترل کننده، مداخله‌گر، سواستفاده کننده و … هستند.

اختلال در عزت نفس

نکته بسیار مهمی که لازم است بدانیم عزت نفس فرزندان ارتباط ترسناکی با عزت نفس واقعی والدین دارد . بنابراین اگر شما خواننده محترم پدر و مادر هستید یا قصدر پدر و مادر شدن دارید و میخواهید فرزندان خوبی پرورش دهید به شما توصیه میکنم نمره عزت نفس واقعی خودتان را بالا ببرید چون این بزرگترین کاری است که برای فرزندانتان میتوانید انجام دهید . من ( دکتر بیتا حسینی ) اصطلاح مهمی در فرزندپروری دارم که تقریبا تمامی خودآگاهان آن را میشناسند : فرزندپروری نداریم خویشتن پروری در کنار فرزند اصطلاح صحیحی است .

وقتی پدر و مادر توانایی پذیرش و همراهی با فرزندان خود را ندارند، فرزندان دچار احساس‌هایی مانند ناامنی، اضطراب و عصبانیت می‌شوند و حس رهاشدگی در آن‌ها سبب می‌شود به این نتیجه برسند که “آنقدر خوب نیستند تا برای والدین مورد قبول باشند” و در نهایت سبب می‌‍شود خودشان را دوست نداشته باشند و حس بی‌کفایتی دارند.

اگر در مدرسه مناسبی تحصیل نکردید، می‌تواند عزت نفس شما دچار اختلال شده باشد. عملکرد ضعیف مدرسه در تربیت کودکان، در رشد باورها و رشد اجتماعی آن‌ها، عدم شناخت نقاط قوت کودکان و عدم تشویق آن‌ها می‌تواند تاثیرات منفی روی عزت نفس کودکان داشته باشد.

همچنین رویدادهای استرس زا در زندگی، مانند یک رابطه ناخوشایند، سوگواری یا بیماری جدی نیز ممکن است باعث کاهش عزت نفس شوند.

نمونه هایی از عزت نفس پایین

  1. به دنبال راضی کردن بقیه هستید:

به جای اینکه خود واقعیتان را محترم بدانید و همان را زندگی کنید، به جای اینکه به آدم ها در شرایط سخت نه بگویید و احساسات واقعی خودتان را با صدای بلند منتقل کنید، مدام سعی میکنید کاری می کنید که دیگران را راضی نگه دارید. همیشه وقتی دیگران را مقدم بر ارزش ها و عقاید خصوصی و شخصی خودمان میدانیم به تدریج آنها را از دست میدهیم .

  1. احساس می‌کنید لایق نیستید:

وقتی فکر می‌کنید ارزش و توانایی ندارید، در نتیجه حس می‌کنید لایق عشق، تمجید و افزایش حقوق در محل کار خود نیستید.

بسیاری از افراد که عزت نفس پایینی دارند برای رضایت و کسب حال خوب خود به دنبال مسایل بیرونی مانند شغل، رابطه، موفقیت، قدرت و غیره هستند تا از این طریق احساس  رضایت از خود را جلب کنند. اما باید بگوییم که عزت نفس یک مسئله درونی است که ارتباط مستقیمی با شادی دارد.

 

  1. روابط خوبی نخواهید داشت:

هر چه عزت نفس بیشتری داشته باشید، روابط بهتری خواهید داشت. عزت نفس پایین می‌تواند روابط شما را تهدید کند. کلارک بیان کرده است که افراد با عزت نفس پایین اکثرا وارد رابطه‌های یک طرفه، توهین آمیز یا وابسته می‌شوند.

  1. نسبت به خود تصور خوبی ندارید:

اگر شما هر بار جلوی آینه می‎ایستید خودتان را قضاوت منفی می‌کنید و به خود صفات زشت یا چاق را نسبت می‌دهید. قطعا دچار عزت نفس پایینی هستید. اکثر این افراد تعارفات و تعریفاتی که از آن‌ها می‌شود را رد کرده چون باور به درستی آن ندارند.

  1. گفتگوی ذهنی منفی

اکثرا با خودتان گفتگوهای درونی منفی با محتواهایی مانند اینکه “من یک بازنده ام”، “من لیاقت شاد بودن را ندارم”، “من خیلی احمقم” و غیره را بیان می‌کنید. همه گفتگوهای منفی ناشی از اعتمادبنفس و عزت نفس پایین است.

  1. مقایسه با دیگران:

مقایسه تا حدی خوب است که به فرد در رسیدن به هدفش کمک کند یا به او برای بهتر شدن انگیزه دهد. اما اگر مقایسه کردن زیاد از حد انجام شود تاثیرات منفی روی سلامت فرد دارد و نشانه‌ای از عدم عزت نفس است.

  1. شک و تردید نسبت به خود:

اگر همیشه از قضاوت خود مطمئن نیستید و به دنبال نظرات دیگران هستید، این می‌تواند مرتبط با عزت نفس شما باشد.

  1. خودداری از ابراز وجود:

به دلیل کمبود عزت نفس که از شرم، خجالت، ترس یا قضاوت منشا می‌گیرد، مدام خودتان را کوچک می‌کنید و ابراز نمی‌کنید.

کلارک می‌افزاید: «وقتی کسی خود را ابراز نمی‌کند، همیشه احساس می‌کند که مناسب نیست. اساساً، شما خود را پنهان می‌کنید یا با دیگران به عنوان مکانیزم دفاعی برای مقابله با احساس ناامنی، همراه می‌شوید.

 

عزت نفس پایین چطور میتواند مشکلات مربوط به سلامتی ایجاد کند ؟

عزت نفس به تنهایی یک مشکل سلامت روان نیست اما می‌تواند روی سلامت روان افراد تاثیر زیادی بگذارد.  از نشانه‌های کمبود عزت نفس که می‌تواند جز علائم بیماری‎های سلامت روان باشد به موارد زیر می‎‌توان اشاره کرد:

  • احساس بی ارزشی
  • احساس ناامیدی
  • سرزنش ناعادلانه خود
  • از خود متنفر بودن
  • نگرانی در مورد ناتوانی انجام کار

تقاوت عزت نفس و اعتماد بنفس چیست ؟

عزت نفس همانطور که میدانید یعنی عزیز دانستن و محترم دانستن خود حتی در شرایط سخت زندگی اما اعتماد به نفس جلوه ی بیرونی عزت نفس میباشدیعنی اگر احساس خوبی به درون خودمان داشته باشیم و خودمان را عزیز و محترم و ارزشمند بدانیم باعث می شود که به خودمان اعتماد کنیم و دستاوردهای بیرونی ایجاد کنیم یعنی شخصی که عزت نفس سالم دارد و احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد حتی اگر بارها شکست خورده باشد چون میتواند اعتماد به نفس داشته باشد دوباره بلند می شود و شکست ها و مشکلات خودش را جبران میکند این اعتماد به خود که ریشه ی آن در عزت نفس مخفی شده است میتواند در مشکلات عشقی، مشکلات کاری و مشکلات خانوادگی و یا حتی در سوگ عزیزان خودش را نشان دهد.

آخرین مقالات

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری مطلب: