نشانی: تهران ، ولنجک میدان دانشجو، بلوار دانشجو، بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی ساختمان جنب شیرینی لادن پلاک 12 طبقه سوم واحد 3

شماره تماس : 26802246 021

هدف از خودشناسی چیست؟

هدف از خودشناسی چیست؟

هدف از خودشناسی

خودشناسی اصطلاحی است که به معنای شناخت فرد از خود می ‌باشد. در خودشناسی هر فردی سعی می‌ کند با اندیشیدن درباره خود و پرسشگری به نقاط ضعف و قوت خود پی‌ ببرد. هدف از خودشناسی بسیار گسترده است که در این مقاله سعی می‌ کنیم به آن بپردازیم.

فهرست مطالبی که در این مقاله می‌خوانید

هدف از خودشناسی:

هدف از خودشناسی رسیدن به حال خوب و رضایت درونی و رسیدن به موفقیت ‌های بیشتر با صرف زمان و انرژی کمتر می ‌باشد. همه انسان ‌ها به دنبال رسیدن به آرامش و موفقیت و سعادت هستند و هدف خودشناسی این است تا به افراد کمک ‌کند تا این مسیر را آگاهانه و هوشمندانه طی کنند.

خودشناسی دغدغه بسیاری از انسان ‌ها است و جهت کسب موفقیت در تمام زمینه های زندگی از قبیل ارتباطات اجتماعی و عاطفی، خانوادگی، شغلی بسیار ضروری می ‌باشد. علت عدم موفقیت در بسیاری از حوزه های فردی، شغلی و روابط را میتوان عدم خودشناسی دانست.

منظور از خودشناسی چیست؟ تعریف خودشناسی

خودشناسی Self-knowledge یعنی شناخت توانایی ها و استعدادها ، شناخت قدرت‌ ها و ضعف‌ ها، شناخت ترس ‌ها و علایق، شناخت ارزش‌ ها، شناخت احساسات و آرزوها  و ..  که به ما کمک می ‌کند تا بتوانیم به بهترین خودمان برسیم.

بهترین خود بودن یعنی اینکه با شناخت موارد بالا، نسخه اختصاصی موفقیت خودمان را کشف کنیم و به خود شکوفایی برسیم.

خودشناسی اولین و مطمئن‌ ترین قدم برای رشد و توسعه فردی و اولین قدم برای انتخاب‌ های مهم در زندگی می ‌باشد و به شدت توصیه می‌ شود قبل از هر اقدام مهمی در زندگی حتما به خودشناسی (و البته دیگر شناسی)  برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر و جامع‌تر مقاله خودشناسی دکتر بیتا حسینی را مطالعه نمایید.

برخی از این انتخاب ‌های مهم عبارتند از:

  • انتخاب شغل
  • ازدواج و جدایی
  • را ه اندازی کسب و کار
  • انتخاب رشته تحصیلی
  • انتخاب شریک شغلی و شریک عاطفی

فواید خودشناسی

  1. روشن شدن مسیر حرکت

هر چقدر شخص خودش را بهتر بشناسد تصویر واضح تری از آینده و آرزوهای خود خواهد داشت و با آگاهی کافی در این مسیر قدم خواهد گذاشت.

  1. حال خوب و آرامش

وقتی مسیر و انتخاب شما با رفتار و احساسات شما تطابق داشته باشد، با سختی ها و چالش های کمتری مواجه خواهید شد در نتیجه آرامش بیشتری خواهید داشت.

  1. تصمیم گیری سریع تر

وقتی به خودشناسی می‌ رسید، نتایج حاصله  به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می ‌کند و نکته مهم اینکه خیلی وقت ‌ها در زندگی، با تصمیمات سخت و مهم روبرو هستیم که در این مواقع خودشناسی به شدت به کمک ما می ‌آید.

  1. افزایش اعتماد به نفس

با خودشناسی و شناخت ویژگیهای مثبت و نقاط قوت شخصیتی خود اعتماد به نفس به طرز ریشه ای بالا می رود و شخص دیگر خود را با دیگران مقایسه نمی کند زیرا به این دانش رسیده که هر شخصی نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود را دارد.

  1. هدر نرفتن زمان و انرژی

افراد زیادی هستند که به دلیل نشناختن خود وارد یک شغل، رشته تحصیلی و یا وارد یک رابطه می شوند و سال ها بعد متوجه می شوند که این شغل یا رشته یا این رابطه مناسب آنها نبوده است و با صرف دادن زمان و انرژی و هزینه زیاد مجددا باید از اول شروع کنند، در صورتی که اگر از ابتدا خود و نیاز های خود را می شناختند انتخاب بهتری را مد نظر داشتند.

برای اطلاع از نحوه ارتباط و دوره‌های آموزشی درمانی دکتر بیتا حسینی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری مطلب: