نشانی: تهران ، ولنجک میدان دانشجو، بلوار دانشجو، بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی ساختمان جنب شیرینی لادن پلاک 12 طبقه سوم واحد 3

شماره تماس : 26802246 021

روابط مثلثی چیست؟

روابط مثلثی چیست؟

توضیح اصطلاح روابط مثلثی به میزان زیادی مشهود و واضح می باشد. همانگونه که همه ی ما می دانیم، یک مثلث از راس تشکیل شده است و اطلاق این واژه به رابطه ی افراد نشانگر حضور سه نفر می باشد. زمانی که اختلافات زناشویی و مشکلاتی بین زوجین صورت می گیرد، یکی از زوجین برای رفع مشکل شخص ثالثی را وارد رابطه ی خود می کند که متخصصان امور خانواده رابطه به وجود آمده را رابطه مثلثی می نامند.

امروزه با پیدایش شبکه های مجازی و ارتباطات راحت این افراد در بستر آنلاین؛ زیاد پیش می آید که مرد یا زنی سفره دل خود را برای شخص دیگری باز کند! در ابتدای راه زن یا مرد احساس می کنند که با شخصی درد دل کرده اند و سبک شده اند، اما کمی که رابطه به جلو می رود، خیلی از چیزها عوض می شود و آن نقطه دقیقا جاییست که شعله ی عواقب رابطه برافروخته می شود.

فهرست مطالبی که در این مقاله می خوانید

چه زمانی روابط مثلثی شکل میگیرد؟

اینکه در چه مواقعی رابطه مثلثی شکل می گیرد، مختلف و متفاوت است اما دو حالت، عمده ترین مواقع است. اولین حالت عمده زمانی است که اختلافات زوجین متعدد و پر شمار رود. در اینجور مواقع یکی از طرفین به این نتیجه می رسد که حل کردن مشکلات بینشان دیگر از عهده ی خودشان خارج است و نیاز است تا فرد ثالثی این موانع را برطرف کند.

حالت دوم ایجاد رابطه مثلثی زمانی است که شخصی از جایگاه واقعی خود فراتر رفته و طرف مقابل طوری دیگر روی او حساب کند. در اینجور مواقع چنانچه مشکلی در زندگی زناشویی آن فرد بروز دهد، سریعا شخص سوم را به علت نزدیک بودن و دلبستگی وارد زندگی خود خواهد کرد. البته در این حالت شخص سوم هم در هنگام بروز عواقب مقصر است.

عواقب داشتن روابط مثلثی:

تجربه نشان داده است که رابطه مثلثی رابطه مطلوبی نبوده و معمولا عواقب و معایبی جبران ناپذیری دارد. این رابطه از دو جناح تشکیل شده است؛ جناح اول یکی از زوجین هست که برای حل مشکلات خود اقدام به وارد کردن نفر سوم میکنند و جناح دوم هم شخص سومی است که برای حل مشکلات و کمک رساندن به زندگی زوجین وارد رابطه میشود.

  • وابستگی در رابطه مثلثی

طبیعتا زمانی که یکی از زوجین با شخص سوم اقدام به درد دل کردن میکند، خود را از بند خجالت رها کرده و صراحتا مشکلات را عنوان میکند. همچنین آن نفر سوم برای اینکه بتواند جزئی از ماجرا باشد، نیاز است که عمیقا با شخص همدلی کرده و او را درک کند.

در بیشتر اوقات افراد نمیتوانند جایگاه های خود را حفظ کنند و به موجب احساسی که به وجود می آید، به یکدیگر وابستگی پیدا میکنند. زمانی که یکی از زوجین به شخص سوم وابستگی پیدا کرد، زوجین کم کم باید خودشان را برای طلاق عاطفی آماده کنند، زیرا وابستگی شخص موجب دلبستگی میشود.

  • مشاوره های جهت دار در روابط مثلثی

از آنجایی که زوجین برای حل مشکلات نفر سوم را به رابطه وارد میکنند و آن شخص قطعا تخصصی در زمینه ی خانواده ندارد، ممکن است ممکن است تعصبات جنسیتی که دارد به صورت جهت دار داوری کرده و شعله اختلافات را شدید تر کند. در چنین مواقعی معمولا زن یا شوهر به علت راهنمایی های سویه دار، از شخص سوم بیزار شده و عملا هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

  • خیانت در رابطه مثلثی


از بدترین عواقب روابط مثلثی، خیانت است که نقطه ی پایانی این رابطه به حساب می آید. در پایان رابطه مثلثی شخص سوم از معایب همسر طرف مقابل آگاه شده و اگر جنس مخالف باشد با تامین چنین معایبی طرف مقابل را دلبسته ی خود کرده و او را هر روزی که میگذرد از همسرش دور تر میکند.

راه های پیشگیری از روابط مثلثی:

  1. مهم ترین دلیلی که باعث خیانت میشود، از بین رفتن صمیمیت زوجین است. زندگی مشترک مثل کاشتن یک بذر است. برای اینکه حیات آن ادامه پیدا کند احتیاج به مراقبت و توجه دارد. اگر صمیمیت بین شما کمرنگ شده، میتوانید آن را احیا کنید.
  2. نیاز های همسر و خواسته های خود را شناسایی کنید و آن ها را باهم در میان بگذارید.
  3. صحبت کنید. سعی کنید با بکارگیری مهارت گفتگو درباره مسائل تان را پیدا کنید. گفتگو در آرامش بهترین راه حل است.
  4. هرآنچه که باعث میشود شما بخواهید رابطه دیگری را شروع کنید، حاکی از آن است که نیازی دارید که برآورده نمیشود.
  5. به فکر رشد و پیشرفت خود و همسرتان باشید. اگر تنها یکی از زوجین پیشرفت کند، زمینه اختلافات فراهم میشود و رضایت زناشویی از بین میرود.
  6. کارها را مشارکتی انجام دهید. بگذارید همسرتان بعد از چندین سال احساس کند نظرش برایتان مهم است و نقش کلیدی در خانه بازی میکند.
  7. برای پیشگیری از خیانت به همسرتان توجه کنید. اگر همسرتان احساس کند دوست داشته میشود، مورد احترام قرار میگیرد و مهم است، به فکر روابط فرازناشویی نمی افتد.
  8. به خودتان اهمیت دهید. کسی که به خودش نمیرسد و غرق در انجام امورفرزندان یا شغلش است، به مرور جذابیت هایش را از دست میدهد.
  9. بسیاری از مسائل در ازدواج قراردادی هستند. به قرارهایی که بین خود و همسرتان میگذارید پایبند باشید. طبق قرارهای نگفته، عمل نکنید. همه چیز را بین خود و همسرتان واضح و روشن کنید.

سخن پایانی

خیانت اتفاق منفوری است که متاسفانه از دیر باز گریبان روابط عاطفی بسیاری از افراد را گرفته است. اما آنچه خیانت را نفرت انگیزتر می کند این است که افرادی به عنوان نفر سوم و با علم به تاهل فرد مقابل وارد رابطه با او می شوند. شاید در نگاه اول، قربانی این رابطه مثلثی فردی باشد که مورد خیانت واقع شده است. اما با کمی دقت در بروز فشارهای عصبی و از بین رفتن احترام و احساس ارزشمندی در فرد سوم رابطه، می توان اذعان داشت که اولین قربانی روابط مثلثی، فرد سوم رابطه است.

پس ازین روابط دوری کنید یا اگر درگیر این روابط شده اید از مشاور کمک بگیرید.

 برای اطلاع از نحوه ارتباط و دوره‌های آموزشی درمانی دکتر بیتا حسینی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری مطلب: