نشانی: تهران ، ولنجک میدان دانشجو، بلوار دانشجو، بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی ساختمان جنب شیرینی لادن پلاک 12 طبقه سوم واحد 3

شماره تماس : 26802246 021

تیپ شخصیتی چیست؟

انواع تیپ شخصیتی

تیپ شخصیتی، نظامی برای درک رفتار انسانی است. یکی از معروفترین روش های تعیین تیپ های شخصیتی استفاده از آزمون شخصیتی مایرز بریگز است. در آزمون شخصیتی مایرز بریگز 16 تیپ های شخصیتی متفاوت وجود دارد که هر کدام به یک اندازه ارزشمند هستند. هر کدام از این تیپ های شخصیتی دارای نقاط قوت و ضعف خود هستند.

تئوری تیپ  شخصیتی در دهه 1920 توسط کارل گوستاو یونگ (روانشناس و فیلسوف مطرح قرن 20) ارائه شد. آزمون شخصیت مایرز بریگز در دهه 1940 توسط ایزابل بریگز مایرز گسترش پیدا کرد. ولی تحقیقات اصلی در دهه های 1940 و 1950 انجام گرفت. این تحقیقات که حتی امروزه نیز ادامه دارد، کاربران را درباره اطلاعات جدید و به روز مرتبط با تئوری تیپ  شخصیتی و کار برد های آن مطلع می سازد. بعد از اولین انتشار این آزمون در سال 1962، میلیون ها نفر در سراسر جهان از آن استفاده نموده اند.

فهرست مطالبی که در این مقاله می خوانید

هدف از دانستن تیپ های شخصیتی چیست؟

هدف اصلی از شناخت تیپ های شخصیتی، درک درست درباره آنها و احترام گذاشتن به تفاوت های بین افراد مختلف است. همه ی تیپ های شخصیتی برابر می باشند و نمیتوان گفت یکی بر دیگری برتری دارد.

با اینکه هر انسانی منحصر به فرد است و ویژگی های مریوط به خود را دارد؛ اما افراد با تیپ های شخصیتی مشابه معمولا شبیه هم رفتار می کنند و در زمینه معاشرتی بودن واقع بین بودن یا خیال پرداز بودن – منطقی یا عاطفی – جدی یا شوخی بودن تشابهات فراوانی دارند. این نظام به جای پرداختن به مطالب محدود کننده درباره زنان و مردان تصویر شفاف تری از آنها ترسیم می کند. به طوری که هر کسی می تواند ارزشها و انگیزه ها و امیال خود را بهتر درک کند.

کاربرد شناخت تیپ شخصیتی:

آزمون تیپه شخصیتی برای اندازه گیری ویژگی ها، استعداد ها و توانایی های افراد طراحی نشده است. بلکه هدف اصلی آن بررسی علایق افراد می باشد. این آزمون را نمیتوان با تست های روانشناسی دیگر مقایسه کرد. با این حال می توان با استفاده از نتایج آن، توانایی ها و قابلیت های افراد را تجزیه تحلیل نمود.

مسئله این است که اگر درباره تیپ های شخصیتی یکدیگر اطلاعاتی در اختیار داشته باشیم دنیای مان متفاوت خواهد بود. به لحاظ روانشناسی از شناخت تیپ های شخصیتی می توانیم برای بهبود روابط خود با دیگران استفاده کنیم.

در روانشناسی تیپ های شخصیتی ابزار قدرتمندی است که به زوج ها کمک می کند تا با هم رابطه بهتری داشته باشند. از میان برداشتن مسایل ارتباطی به بسیاری از چالش های موجود میان زوج ها پایان می دهد.

آشنایی با انواع تیپ های شخصیتی چه کمکی به ما می کند؟

  1. خودتان را میشناسید.

همه ما تیپه شخصیتی خودمان را داریم. دانستن درباره خودمان کمک میکند تا موثر تر و بهتر عمل کنیم. از نقاط ضعف و قوت مان آگاه شویم و بدانیم در چه شرایطی ممکن است از تیپه شخصیتیمان آسیب ببینیم یا سود کنیم. با آگاهی از خودمان میتوانیم عاقلانه تر درباره شغل، تحصیل و حتی روابط عاطفی تصمیم بگیریم.

  1. از درگیری جلوگیری میکنید.

وقتی شما از شخصیت خودتان آگاه باشید و بتوانید تیپ های شخصیتی دیگران را هم به ‌درستی تشخیص بدهید، محل بروز مشکلات در روابط را می‌ دانید. برای مثال شما درک می‌ کنید یک تیپه شخصیتی از گفتگوی طولانی فرار می‌ کند و حتی ممکن است عصبانی شود. پس با آگاهی جلوی مشکل را می‌ گیرید و شرایط را به شیوه‌ ای که دوست دارید پیش می‌ برید.

  1. تنوع را درک میکنید.

با دانستن درباره تیپ‌ های شخصیتی شما به آرامشی دلچسب می‌ رسید. می‌ دانید که شکل و ساختار ارتباط آدم‌ ها با شما لزوما یکسان نیست. دیگر زمان‌ تان را صرف تفکر درباره رفتار عجیب همکار، همسر یا هم تیمی ‌تان نخواهید کرد. با آگاهی دنبال راه‌ حل‌ هایی برای بهبود روابط می‌ گردید. انسان‌ های متفاوت، علایق و توانایی ‌های منحصر به ‌فردی دارند. وقتی آنها را با همان تفاوت‌ ها بپذیریم به کمک ما خواهند آمد.

  1. حرفه مناسب خود را پیدا میکنید.

با شناخت تیپِ شخصیتیتون ، می ‌توانید شغلی متناسب با خواسته‌ هایتان بیابید. اگر بدانید هر شغلی برای چه تیپه شخصیتی مناسب ‌تر است دنبال همان راه خواهید رفت. عاشق شغلتان می‌ شوید و آنچه می‌ خواهید را دریافت می‌ کنید.

  1. راه هایی برای قانع کردن می یابید.

مهارت‌ های ارتباطی با درک تیپ‌ های شخصیتی ارتقا پیدا می‌ کند. می‌ آموزید که برای ارتباط تنها یک کلید ندارید. نباید برای باز کردن همه قفل‌ ها از یک کلید استفاده کنید.

اگر فروشنده باشید بهتر و بیشتر خواهید فروخت و اگر خریدار هستید می‌ توانید بدانید با کدام ترفندها می‌ خواهند چیزی را به شما بفروشند.

  1. راه سوء استفاده را میبندید.

تیپ های شخصیتی نقطه‌ ای آسیب ‌پذیر دارد. آگاهانه یا ناخودآگاه ممکن است دیگران از جنبه‌ های مثبت و منفی شخصیت ما برای پیشبرد اهداف ‌شان استفاده کنند. اگر تیپِ شخصیتیتون را بشناسید به نقاط ضعف و قدرت آن هم مسلط می‌ شوید. شاید نتوانید تیپ خود را تغییر دهید اما نمی ‌گذارید کسی از شما و شخصیت‌ تان سوءاستفاده کند.

به یاد داشته باشید که:

  • نباید با درک تیپ های شخصیتی به خود و دیگران برچسب بزنیم.
  • با کمی تمرین میتوانیم یاد بگیریم تیپِ شخصیتی مان را فراخور شرایط تغییر دهیم و بهترین شخصیت را داشته باشیم.
  • برای ارتباط مؤثر نمیتوان تنها از یک روش استفاده کرد.

 برای اطلاع از نحوه ارتباط و دوره‌های آموزشی درمانی دکتر بیتا حسینی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری مطلب: