نشانی: تهران ، ولنجک میدان دانشجو، بلوار دانشجو، بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی ساختمان جنب شیرینی لادن پلاک 12 طبقه سوم واحد 3

شماره تماس : 26802246 021

اهمیت خودشناسی در زندگی روزمره

اهمیت خودشناسی در زندگی روزمره

همه انسان‌ها می‌خواهند شاد زندگی کنند و همچنین دوست دارند در زندگی خود موفق باشند اما راه دستیابی به شاد زندگی کردن و موفقیت چیست؟

شاید شما در بسیاری از سمینارهای انگیزشی و یا موفقیت و کسب و کار شرکت کرده باشید و یا شاید جزو آن دسته از افرادی هستید که بعد از یک جلسه ی انگیزشی مدتی نسبت به کارها و دنیا دیدتان عوض شده است و بعد از مدتی نا امید شد‌ه‌اید؟

مسیری که رفته اید درست است اما یک اصل را فراموش کرده اید و آن خودشناسی است، اما خودشناسی چیست و چرا برای دستیابی به اهدافمان به آن نیاز داریم.

خودشناسی چیست؟

خودشناسی در تمام مراحل رشد برای ما مطرح می شود و بیشتر افراد گمان می کنند که خود را می شناسند ولی زمانی که در مورد علایق، باورها، احساسات، نیازها و حتی هدف از زندگی از آن ها سوال می شود نمی توانند پاسخی بدهند پس خود شناسی یعنی یافتن بهترین مسیر زندگی، که عوامل ارثی و محیطی در آن تاثیرگذار است. اهمیت خودشناسی برای درک بهتر اهمیت خودشناسی، تصور کنید می خواهید خودرویی خریداری کنید. آیا شما حاضرید بدون شناختن نام کارخانه سازنده، قدرت موتور و سایر مشخصات فنی آن و یا حتی بدون دیدن ظاهرش آن را بخرید؟ این یعنی چشم بسته خودرویی را بخرید که محال است! آیا حاضرید خانه ای بخرید بدون اینکه چیزی از آن بدانید؟ نه بدانید در کدام شهر است؟ نه اینکه ویلایی است یا آپارتمانی؟ چند اتاق دارد؟ و … ؟ بسیاری از این دست مثال ها وجود دارد تا بفهمید که اهمیت خودشناسی چیست ؟ بطور کلی شما حاضر نیستید حتی ۱ آدامس هم بدون دانستن مشخصاتی از آن خریداری کنید؟ خب حالا سوال اساسی اینجاست: شما چطور می خواهید در زندگی خودتان پیشرفت کنید، در حالی که مشخصات خودتان را نمی دانید؟ چطور توقع رشد و پیشرفت و تعالی دارید، زمانی که درک درستی از خودتان ندارید؟ از جمله مهمترین تفاوت ها میان انسان ها و حیوانات این است: انسان توانایی داشتن درک عمیق نسبت به خود را دارد. اما این توانایی بالقوه است. برای اینکه تبدیل به توانایی بالفعل شود، همانند سایر توانایی های دیگر، باید آنرا رشد و پرورش دهید. چرا خودشناسی در زندگی بسیار مهم است؟

اهمیت خودشناسی

بسیار از اعمالی که در طول روز انجام می دهیم به صورت ناخودآگاه انجام میشود. برای مثال رانندگی کردن، غذا خوردن، راه رفتن و… که قبلا آن ها را یکبار یاد گرفتیم و از آن پس آنها را بدون هیچ فکری انجام میدهیم.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، کارهای بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که بدون اینکه خودمان تا به امروز متوجه شده باشیم، بدون فکر کردن آنها را انجام میدهیم. برای مثال بارها یک رفتار خاص و ثابتی را در یک موقعیت خاص از خود نشان می ‌دهیم. (برای مثال هر گاه کارهایمان به خوبی انجام نمی شود، عصبانی میشویم و گاها داد و بیداد می ‌کنیم.) برای اینکه بتوانیم رفتارها و افکار مان را کنترل کنیم باید بر ضمیر ناخودآگاه خود مسلط شویم، در غیر این صورت این ضمیر ماست که بر ما مسلط می شود و امور ما را کنترل می ‌کند.

اگر به خودشناسی نرسیم، ممکن است با کارهایی که انجام میدهیم از هدفمان دور شویم و شکست بخوریم، چرا که ممکن است کارهایی که انجام میدهیم به ضرر ما باشد.

می توان نتیجه گرفت که خودشناسی، امری بسیار مهم است. اگر به خودشناسی نرسیم، نمیتوانیم بر ضمیر ناخودآگاه خود کنترل داشته باشیم. همچنین شناخت خود باعث می شود توانایی‌ های خود را به خوبی بشناسیم که این امر در موفقیتمان تاثیر به سزایی دارد.

برای اطلاع از نحوه ارتباط و دوره‌های آموزشی درمانی دکتر بیتا حسینی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری مطلب: